2013. július 31., szerda

Cukkini, te drága! (?)

 
 A cukkini csoda egy zöldség. Mivel íze nagyjából nulla, ezért megfelelő fűszerezéssel, ízesítéssel bármit lehet belőle csinálni. Na jó, Sztroganoff-bélszínt talán nem, de azon kívül egész sokféle dologra alkalmas. Ha elszórsz pár magot a kertbe, végtelen mennyiség terem belőle, és miután minden ismerősödet a sírba kergetted már a minden nyáron esedékes adományaiddal, elkezdesz gondolkodni, mi mindenre használhatod még azon a százötven dolgon kívül, amit eddig tudtál...
Az igazi ínyencek most törték szét a laptopkijelzőt dühükben, mondván a cukkinitől a falramásznak! Mi az, hogy mindenbe, meg lecsóba, meg ilyenek? Ennél nagyobb szentségtörést még nem hordott a hátán a föld! Pokolba a mindent ellaposító cukkinivel!
Részben jogos a felháborodás, lecsóba pl. nekem is szentségtörés volna!
De!
Az alap rántott verzió nagy kedvenc, a végtelenségig enné a család, ma ez készült nálunk, aztán a felkarikázott, besózott mennyiségre nézve elbizonytalanodtam, valóban szeretnék-e ennyit vacakolni a panírozással, úgyhogy gondolkodtam, mi légyen vele.
Egy része kirántódott a háború elkerülése végett. A többit jelen esetben májjal variáltam. 
Mindenféle máj és egyéb belsőség nagy kedvencem, a sertésmájat azonban senki nem eszi meg a családban rajtam kívül. 
A minap egy szép darab kacsintott rám a boltunk húspultjáról, szép szeleteket vágtam belőle, kirántottam, három napig ettem... A lepottyanó felaprózva ment a fagyasztóba. Ezt most előkaptam, csíkokra vágott sárgarépa, só, bors, majoranna, mustár, és csíkokra vágott cukkini... Ennyi.
Mellé jéghideg koviubi, egy kevés a rántottból, zőccséges-currys rizs...
És ha mindettől nem lettem volna degesz, lezáró nyamiként jöhetett volna egy szelet kenyér, ananászlekvárral, amit szintén eme nemes növényből készítettem pár hete.
Cukkini feldarabolva kis vízzel megy a fazékba, befőzőcukor és cukor hozzá (a befőzőcukor használati utasítása szerinti mennyiségekben), és kilónként egy üveg Szilas ananászaroma.
Aki most felkapta a fejét az utolsó hozzávaló olvasása okán, attól kérdezném; Soha nem evett egy finom gyümölcsfagyit a nyári hőséget enyhítendő? Vagy egy rém egészséges gyümölcsjoghurtot a bifidusza miatt? Nos, jelentem egyiknek sem a gyümölcs, hanem az efféle aromák adják azt a fenséges ízt! 
Szóval ennyi a recept, pillanatok alatt kész, nekem bejön, család szerint inkább körte íze van, de azért az sem túl rossz, ugye?


Kérésre az "ananászlekvár" pontos(abb) leírása:

3 kg cukkinit hámozunk, kimagozunk, feldarabolunk, kevés vízzel (amennyiben kényelmesen tud főni) puhára főzünk.
Ezután jöhet bele a többi hozzávaló; 1 kg cukor, 3 kis üveg Szilas ananászaroma, és 3 tasak dzsemfix.
Összeturmixoljuk, nagy lángon 3-4 percig összerottyantjuk, és azonnal üvegekbe töltjük. Az üvegek fejreállítva álljanak 5-6 percig, aztán mehetnek a kamrapolcra.
Kis kiegészítés:
A dzsemfixet "hivatalosan" hideg cucchoz kell adni, aki fél, hogy a forró cukkini összekapja, keverje el kevés hideg vízben és úgy adja hozzá.

Citromlekvár

3 kg cukkinit lereszelek, 1 kg cukorral, ízlés szerint 4-5 citrom levével és reszelt héjával pépesre főzöm, közben jó elpárologtatom a levét.
2 zacskó dzsemfixet belekeverek, 3-4 percig nagy lángon főzöm még, majd azonnal üvegekbe töltöm, 5 perc fejenállás után irány a kamrapolc!

A szép sárgás színről némi kurkuma  hivatott gondoskodni...



2 megjegyzés:

  1. Én is imádom a cukkinit! :)))
    A heti biodobozban mostanság mindig van, sárga meg zöld is, gyakran csak felkarikázom, és azt vacsorázom paradicsommal, olívabogyóval (meg ha flancolni akarok, pesztóval). :) Finom, a legvadabb dolgokhoz felhasználható, és egészséges, kell ennél több?

    Ja, amúgy képzeld, holnaptól egy hetet Nagyrákoson leszünk! :)

    VálaszTörlés
  2. Képzeld, tudom, hogy jöttök, alig várjuk már Pankával a találkozást!

    VálaszTörlés